"Nekem, amikor megtudtam, hogy Ráthonyi Kinga új kiállításának Párnakönyv
lesz a címe, rögtön bevillant a habos-bolyhos felhőzeten heverésző,
abba burkolózó, eget látó, ébredező, aztán még egy kicsit visszaalvó
angyal. Illetve először Szei Sónagon, japán udvarhölgy ezer évvel
ezelőtt írott Párnakönyve jutott eszembe, arról villámgyorsan
maga az egész Távol-Kelet, és aztán elképzeltem Kingát, ahogy ül a
repülőn hazafelé a Kínai-alföld fölött, és nézi a lenti, zárt
felhőzetet. Hoz magával gondosan elcsomagolva piros, fekete és arany
tusokat, gyönyörű tisztafehér és mintázott rizspapírokat, a fejében
pedig új tudásokat a porcelán soha ki nem ismerhető természetéről,
végtelenül bonyolult pszichéjéről. De nevezhetjük ezt az anyagot akár
nárcisztikusnak is: soha nem lehet tudni, hogy mi bújik majd elő a
kemencéből, mi roskadt magába odabent, melyik nagy gonddal megformált
szobor vett fel egy olyan alakot, ami a szobrászt kétségbe ejti. A
porcelán kijön a kemencéből, és hetykén odaveti szobrászának: szeress
így, vagy dobjál ki, engem aztán nem érdekel. De te vagy a felelős! "
(Kemény István, költő)